Olika syn på saker…

Härom dagen hände något mycket märkligt vid fikabordet på jobbet. Vi satt 5-6 personer runt bordet och pratade om det ena och det andra. VI kom in på ämnet förlossningar (som man ofta gör), skrattade gott år en kollega som hade brottom ut på krogen för att fira att han blivit pappa. Värkarbetet pågick under fredags eftermiddagen/kvällen och till slut fick han lov att inse att han inte skulle hinna ut på krogen innan den stängde.

Så han siktade in sig på lördagskvällen istället. Sagt och gjort, ungen kom ut och kollegan drog ut på krogen och firade att han blivit pappa.

Dagen efter skulle han till BB och hälsa på familjen men blev stoppad i dörren av en sträng barnmorska som vägrade släppa in honom för att han osade sprit. ”SKANDAL” tyckte mina kollegor. Jag råkade säga att jag  nog tyckte att hon gjorde rätt. Mina argument var att; osar man sprit är man i stort sett fortfarande full, fulla människor har sämre omdöme, många blir aggresiva dessutom så tycker jag att det inte är rätt ställe att vara bakis på.

(Att jag aldrig kan hålla käften!)

Döm om min förvåning när det blev en så där tryckande pinsam tystnad och jag inte fick medhåll från NÅGON ALLS! Jag frågade till och med om ingen höll med mig. Tyst.

Jag vet ju precis hur dom tänkte. Har ju varit där själv när någon kläcker ur sig nåt så urbota dumt att det inte ens är lönt att kommentera. Den här gången var det jag!

Jag blev fullkomligt överrumplad och chockad. Började nervöst att be om ursäkt för något jag faktiskt fortfarande står för.

Försökte med argumentet att ” Vissa blir faktiskt aggressiva, tänk om barnmorskan släpper in någon som blir galen och skadar någon. Då är det väl bättre att en hederlig råkar bli nobbad än att en galning råkar komma in” ? Men nej. Helt tyst, alla tittade ner i bordet.

Märkligt.

Published in: on februari 18, 2011 at 4:09 e m  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://peppargumman.wordpress.com/2011/02/18/olika-syn-pa-saker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

